Kattenperikelen – waarom we de ene kat wel ophalen en de andere niet (meteen) 

Katten staan met stip op nummer 1 van de dieren waarover we gebeld worden. Vaak loopt een kat door de wijk of de tuin en vraagt de melder ons die kat op te halen. Wij zeggen dan vaak nee. Dat wordt niet altijd begrepen. Daarom vertellen we je graag wat meer over katten en ons kattenbeleid.  

Iets belangrijks om in je achterhoofd te houden is dat katten – in tegenstelling tot honden – het wettelijke recht hebben vrij rond te lopen. Eigenaren zijn dus niet verplicht hun kat binnen of aangelijnd te houden. Veel katten trekken er daarom dagelijks op uit. Ook bestaat er geen chipplicht voor katten, opnieuw in tegenstelling tot honden. Was dat wel zo, dan konden we bij elke kat de chip uitlezen en wisten we meteen of die gewoon van de buren is of wel degelijk vermist.  

Om te voorkomen dat we een aparte dierenambulance aan moeten schaffen voor katten en het opvangcentrum nog voller dan al het geval is komt te zitten met gezonde katten die gewoon een ommetje maken en allang onderweg zijn naar huis waar ze prima worden verzorgd (of letterlijk voor hun eigen paleisje liggen te chillen), vragen we in geval van volwassen, gezonde katten altijd aan de melder eerst rondvraag te doen in de buurt en de kat aan te melden op sociale media/Amivedi. Levert dit niets op, dan bestaat de optie de chip uit te laten lezen. Dit kan gratis bij de dierenarts en ook bestaan er Facebookgroepen van chipreaderbezitters die graag langskomen voor een chipcheck. Ook de dierenambulance kan dit doen; houd er dan wel rekening mee dat gewonde dieren voorgaan en dat dit in de drukke zomermaanden niet altijd per direct mogelijk is.  

Heb je de kat overal aangemeld en komt er geen reactie en is de kat niet gechipt, dan kun je de kat een zogeheten belbandje omdoen.  Deze kun je eenvoudig zelf maken van een strookje papier met daarop het verzoek aan de eigenaar jou te bellen. Ook dit kan de dierenambulance voor je doen. Zie je de kat een aantal dagen nog altijd lopen met dat belbandje en is er geen reactie op je online oproepen gekomen? Dan mogen we de kat ophalen en naar het opvangcentrum brengen.  

Op deze manier voorkomen we dat katteneigenaren geconfronteerd worden met onverwachte en onnodige kosten ten gevolge van goedbedoelde reddingsacties. Als een kat altijd naar buiten kan, kan het immers even duren voor de eigenaar zich zorgen maakt als de kat niet thuiskomt en maakt die dus niet meteen een vermistmelding. Blijkt na een aantal dagen dat de kat al die tijd in het opvangcentrum verblijft, dan kan dat de eigenaar best veel geld kosten (ambulancekosten, opvangkosten, dierenartskosten). Daar is niemand blij mee! 

Neem om die reden ook nooit een kat zomaar mee naar huis, helemaal niet als je ver van de vindplek woont. Dan kan de kat immers niet terug naar huis komen en kan het baasje zoeken wat die wil, maar zal die de kat niet tegenkomen. Maak je je zorgen, meld de kat dan aan als gevonden en blijf de kat in de gaten houden, zonder hem/haar te voeren. Meestal zal blijken dat er niets aan de hand is. Zie je dat de kat rond blijft dwalen, er misschien zelfs iets slechter uit gaat zien en komt er geen enkele reactie op je oproepen? Dan mogen we de kat wel ophalen. Met al deze voorzorgsmaatregelen willen we voorkomen dat katten onnodig in de opvang komen, dat baasjes heel veel geld moeten betalen EN tegelijk dat we wel de katten ophalen die opvang nodig hebben. Het aller-allerlaatste wat ook wij willen is dat katten die gedumpt, meegelift of verdwaald zijn aan hun lot worden overgelaten.  

De dierenambulance komt wel altijd zo snel mogelijk voor gewonde en zieke katten en voor kittens jonger dan 12 weken. 

Tref je een gezonde, duidelijk verwilderde kat (vanaf 3 maanden oud) maak dan melding bij je gemeente. Zij kunnen vervolgens een vangactie aanvragen. Deze katten worden gevangen, gecastreerd en teruggezet. 

Betreft het een duidelijk gewonde of zieke kat die zich niet laat vangen, dan kan de dierenambulance een vangkooi plaatsen (als die op afgesloten terrein kan staan en er iemand is die de kooi in de gaten kan houden). 

Je ziet: elke situatie is anders en vereist maatwerk. Twijfel je dus wat je moet doen als je een kat vindt? Je mag ons altijd mailen of bellen voor advies. En heb je zelf een kat, ook al blijft die altijd binnen: chip en registreer deze! Daarmee voorkomen we zo enorm veel dierenleed! Ben je het niet eens met een beslissing van de dierenambulance/meldkamer, stuur een mailtje naar info@rozeindhoven.nl en we zoeken jouw zaak tot op de bodem uit.